Akne voi ilmestyä kenelle vain

Mistä akne johtuu, miten se ilmenee ja miten sitä voidaan hoitaa? Ihotautilääkäri Liisa Väkevä kertoo näihin vastauksen. Hän kertoo myös, miten mahdollisia aknearpia saa parannettua.
Varaa aika akneklinikalle »

Akne on sisäsyntyinen sairaus

Akne on yleinen hormonaalinen sairaus, mihin eivät pääsääntöisesti vaikuta ulkoiset tekijät. Murrosiässä talin eritys lisääntyy hormonaalisten tekijöiden vuoksi. Samalla tapahtuu karvatupen tukkeutuminen ja syntyy komedoja eli valko- ja mustapäitä. Bakteerit lisääntyvät tulehtuneessa karvatupessa ja jos tulehdus on voimakasta, karvatuppi voi revetä ihon sisään.

“Toisin kuin joskus luullaan, aknen puhkeamiseen ei vaikuta huono hygienia, sillä on merkitystä vasta jo puhjenneeseen akneen.”

“Akne jaetaan tyypillisesti kolmeen eri lajiin: lievä akne, keskivaikea akne ja vaikea akne. Keskivaikeaan ja vaikeaan akneen voi liittyä myös perinnöllisiä tekijöitä”, Väkevä sanoo.

Akne voi olla lähes kaiken ikäisillä

“Tyypillisesti aknesta kärsivät murrosiässä olevat nuoret. Nuoruuden akne voi alkaa muodostumaan jo 10- vuotiaana. Nuoruusiän akne voi jatkua aikuisikään asti tai alkaa vasta silloin. Akne voi esiintyä myös n. 1–3 vuoden ikäisillä lapsilla, minkä jälkeen se rauhoittuu.”

“Aikuisiän akne on yleisempi naisilla ja tulehdus on usein kasvojen alaosassa tai kaulan alueella. Naisilla hormonimuutokset voivat vaikuttaa aknen syntyyn, esimerkiksi raskaana ollessa. Jopa 40 %:lla naisista esiintyy aikuisiän aknea”, Väkevä kertoo.

Akne vaikuttaa tutkitusti mielenterveyteen

Aknea pidetään usein epämieluisan näköisenä, minkä vuoksi sitä sairastavat saattavat kokea epävarmuutta omasta ulkonäöstään, mikä voi heijastuu mielenterveyteen

“On tutkittu, että akne aiheuttaa itsetunnon heikkenemistä ja sitä kautta voi aiheuttaa myös masennusta ja sosiaalista eristäytymistä. Siksi etenkin nuorien aknea olisi tärkeä hoitaa”, Väkevä toteaa.

Hoitomenetelmiä aknen kukistamiseksi löytyy useita

Aknea ei varsinaisesti voi ehkäistä, mutta hyvällä hoidolla se saadaan usein hallintaan. Hoitomenetelmiä löytyy paikallishoidot, antibiootit, ehkäisyyn käytettävät yhdistelmäpillerit sekä isotretinoiini

“Paikallishoidot voivat yksinään riittää lievän aknen hoitamiseen. Suun kautta otettavia lääkityksiä käytetään keskivaikean ja vaikean aknen hoitoon. Isotretinoiini on vahvin hoitomuoto ja sitä käytetään vasta, kun muut hoitomenetelmät on testattu.”

“Hoidot kannattaa aloittaa mahdollisimman ajoissa, jotta akne ei pääse etenemään pahimpaan vaiheeseen ja aiheuta syviä arpia. Joten ihotautilääkärin vastaanotolle on hyvä hakeutua jo aknen alkuvaiheessa.”

“Kosmetologien tekemät ihonpuhdistukset auttavat lievän aknen hoidossa, mutta niitä ei kannata tehdä pahasti tulehtuneelle ja märkivälle iholle.”

“Hoitojen lisäksi on huolehdittava säännöllisestä ongelma-alueen puhdistuksesta lääkärin tai kosmetologin ohjeistuksen mukaan. Ruokavalio, jossa on paljon puhdistettuja hiilihydraatteja, kuten vaalea leipä ja pasta, voivat pahentaa jo olemassa olevaa aknea”, Väkevä neuvoo.

Miten hoidetaan aknen aiheuttamat arvet?

Aknesta arpien jääminen on yksilöllistä. Yleisesti ottaen mitä aikaisemmin aknen hoito aloitetaan, sitä nopeammin se saadaan haltuun, eikä syviä arpia kerkeä muodostumaan.

“Keskivaikeasta ja vaikeasta aknesta voi jäädä ihoon kuoppamaisia arpia. Niitä voidaan parantaa laserhoidoilla ihon pintaa hiomalla ja tasaamalla arpia”, Väkevä sanoo.

Aknen hoito ihotautilääkärillä »